Antingen eller.

publicerat i Vardag.;

Jag hade en ganska bra och lärorik diskussion med min kära moder alldeles nyligen. Min fråga till er är - animaliskt eller vegetariskt fett. Vad tror du är bäst för kroppen.

Nu till våran diskussion. Den gick som sagt ut på just animaliskt och vegetariskt fett. Visste ni att det under sextio talet, kanske i början av sjuttiotalet var en röstning som hölls angående vilket fett som människan ansågs bäst. Det är i den världen vi lever i idag. Den röstningen som ägde rum för nästan fyrtio år sedan har gjort en stor inverkan på våra liv. Min mamma har precis gått ned flera kilo och blivit riktigt smal - lika "stor" som mig faktiskt och jag kan nu gå in och låna kläder av min mamma och vise versa. Men det roligaste är - vet ni hur hon gick ned i vikt? Självklart har ni ingen aning. Men det var med hjälp av animaliskt fett. Alltså grädde och riktigt smör!

Så frågan är om det är så bra att fortsätta lura folk in på den animaliska fett delen - och istället få dem att gå upp i vikt av att dem tror att dem kan äta hur mycket dem vill. Det är sällan så. Min mamma åt grädde och fett varenda dag - men hon åt det i kontrollerade former. Jag tycker det är dags att vi börjar äta riktigt och berikat fett igen - bara det att vi lär svenskarna äta på rätt sätt.

Är vi skapta för att äta animaliskt eller vegetariskt fett?
Jag antar att jag inte sitter inne med det rätta svaret. Men jag har bara en vinkel från min vetskap, och vad som jag tror är rätt.

Kommentera inlägget här :