Liten.

publicerat i Kevin;
437298-45Liten blir stor.
Tänk att Kevin för länge, länge sedan såg ut sådär. För mig känns det ändå inte så länge. Eller - jo det gör det. Han har ju lärt sig så mycket sedan dess. Tänk att han inte kunde någonting annat än att komunicera genom att lipa - sträcka lite på kroppen, gråta och gny när han var hungrig. Nu kan han säga allt han behöver för att vi skall förstå. Ett nytt väldigt viktigt ord i hans liv just nu är "smööööör". Han ska ha "smööööör" på mackan och "smööööör" på kakan och "smööööör" på allt. Första gången han sa det så trodde jag att han hade ont någon stans då han sa : "Aaaj mööööör" Vilket var en förkortning för "Jag vill ha smör". Tänk så fort han lär sig rättningen av ord som man säger till honom. Tänk att han kan härma allt man säger idag. Men tänk så mysigt det var när han inte kunde någonting. Allt han kan har han lärt sig av oss, sina vänner eller sina dagisfröknar. Tänk att man kan bli så himla klok på bara några år. Han har lärt sig sjunga alla barnlåtar som är vanliga vid den åldern. Imse vimse spindel, blinka lilla stjärna, trollmors vaggsång, krokodilen i bilen. Ja, fort går det så kan han genast en ny. När han var ett och ett halvt år så sjöng han blinka lilla stjärna för mig, för första gången. Det var i mitten av juli - bara någon dag innan min födelsedag och jag kunde inte få någonting bättre av honom i pressent. Helt underbart kändes det i hjärtat när han låg i sin säng, redo att sova middag - och började nynna på den där melodin. Orden hade inte så stor betydelse. Men han hade lärt sig någonting. Nu lär han sig nya saker precis varje dag. Vare sig det är saker som han lär sig att han inte får göra - som att vara nära ugnen eller öppna kylskåpet, eller som att säga eller göra någonting nytt så är det ändå en ny lärdom. Han har lärt sig att somna i sitt egna rum nu - vilket han inte alls trotsar mot längre - han har lärt sig att sova till ljud och det underlättar våran vardag ganska mycket. Jag lär mig nya saker från honom varje dag - och jag älskar honom mer och mer för var minut.
image40

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Therese:

Guuud vad han är lik dig.. nu tänker jag inte på att han är kladdig i ansiktet. haha menar faktiskt ansiktsdragen.. :)

Kommentera inlägget här :