Är det okej för en förälder att bestämma allt?

publicerat i Värt att tänka på.;
Tycker ni att det är okej av en förälder att bestämma vem ditt barn får och inte får leka med?

Jag kan tycka det är okej i vissa situationer. Om det är för barnets bästa och man anser att det kan vara en fara för barnet att umgås tillsammans. Det finns ett barn som slåss och är våldsam. Kevin har vid flera tillfällen försökt att binda en kontakt men vid flera tillfällen har han kommit hem och sagt att han blivit slagen. Som förälder får man ju automatiskt en känsla av att han inte ska få umgås med det barn som uppträder på detta sätt. Men är det verkligen okej som förälder att bestämma detta åt sitt barn?

Givetvis har vi talat med detta barn förut om dess beteende. Men ni kanske vet hur grabbar är i en lekfull / inträngd och stimmig situation. Dom brukar vanligtvis aggera först och tänka sen nämligen. Och sen vet man inte heller hur situationen har sett ut då barn har en tendens att överdriva händelseförloppet en gnutta, och påstå att den inte alls gjorde någonting för att hamna i en jobbig situation.

Hur känner ni. Är det upp till barnet eller är det upp till föräldern att säga nej?
"Du får inte..." leder oftast till att dom gör det i alla fall och att förbudet ses som något intressant.
Hänger ni med?


Bilden har ingenting med texten att göra.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ebba!!:

Nja det händer inte så mycket.

händer de nå för dig?

2:a kommentar, skriven , av frida nyburg:

haha håller med dig:)



Ska du se melodifestivalen imorgon då?



kram Frida

3:e kommentar, skriven , av frida nyburg:

Ja det måste man ju:)

För oss är det liksom tradition haha



kram Frida

4:e kommentar, skriven , av marina:

sv. Ibland är det ett måste att få sova ut. :)

Det är sådär med mig, problem med magen och massor av hemsk mensvärk. Så det kunde ju varit bättre, haha :)

5:e kommentar, skriven , av kalasbrau ' linnéa:

sv: Åh, tack, vad glad jag blir!

Tack detsamma, ha en bra helg.

Kram!

6:e kommentar, skriven , av Alexandra-teckning och foto:

Sv: Tack så mycket!

Ja, det är bara bra här!

Vad ska du göra idag då? :)

7:e kommentar, skriven , av Victoria - Foto och Vardagen:

najs, :D

hur mår du idag ? :)

8:e kommentar, skriven , av marina:

sv. Tack. ja, jag kunde ju fått en bättre start på dagen.

9:e kommentar, skriven , av therese:

Min åsikt i denna situation skiljer sig inte långt ifrån din. I dom fall där det andra barnet påverkar ens egna barn negativt, att mitt barn mår dåligt, blir slagen osv. Då tycker jag att det är helt okej att föräldern sätter ner fötterna.

När jag var liten, cirka 10 år, då umgicks jag alltid med ett gäng äldre tjejer. Dessa tjejer var allt mellan 2-4 år äldre än mig vilket som verkligen skulle påverka mig. En av de äldre tjejerna ville få mig till att testa röka, vilket jag gjorde. Dom skulle träffa killar och ville ha med mig. Allt detta märkte mina föräldrar tydligt och satte ner fötterna direkt. Visst blev jag lack just då, idag kan jag tacka dom! Detta är en situation där jag kan tycka att föräldrarna har helt rätt i att säga Nej.

En annan situation som jag kan irritera mig så fruktansvärt mycket på, är en situation där min oskyldiga lilla lillasyster är utsatt för. Hon är 11 år och har en jämnårig kompis. Om hon kommer hem försent så är Allt min systers fel, enligt hennes föräldrar. Då får hon inte leka med henne längre. Om hon har snutig kommentar mot sina föräldrar, då är det min systers fel. Sen slutar det med, var och varannan kväll, att min syster får ett elakt sms på sin telefon "Jag får inte leka med dig längre av mina föräldrar. Men det gör ändå ingenting för jag har aldrig tyckt om dig egentligen."

Jag blir så fruktansvärt förbannad. Dessa, ursäkta mig, satans föräldrar till denna tös är helt pantade i huvudet. Mamman har vid ett tillfälle kallat min syster för en hora inför gemensamma vänner till töserna (min syster var ej närvarande). Detta är föräldrar som lägger allt på andra och håller sina egna bakom ryggen. Och varje gång jag ser denna tjejen eller hennes föräldrar kryper det från topp till tå på mig. AAARGH!

Kommentera inlägget här :