Fåfänga.

publicerat i Tjejsnack;
Jag har tänkt på en sak (ovanligt)
Men det är att allt mindre barn blir "äldre" genom att visa en så tydlig fåfänga. Vem får dom denna fåfänga av? Den kan inte bara dyka upp av sig själv. Den bara kan inte det. Det måste vara föräldrarnas påverkan, eller TV:ns påverkan, eller syskonens påverkan, eller kompisens påverkan.

Jag har märkt i mina arbeten som barnskötare och mat-tant hur treåriga småflickor går förbi spegeln och verkligen spanar in sig själva, rättar till håret, tröjan och aggerar som en fjortonåring. Det är sjukt. Ett barn i den åldern ska inte alls tänka på hur dom ser ut. Ett barn ska föredra en lerpöl framför en spegel, varesig man är tjej eller kille.

Det är så otroligt tydliga genusgrupper idag. Det är skrämmande att se hur flickorna föredrar att välja en barbie framför en bil och hur killarna grupperar sig och tänker ut "krigsplaner" i deras krigslekar. När jag var liten var jag en pojkflicka, och lite av det beteendet sitter kvar än idag, jag har alltid föredragit lego, krigsgubbar och pistoler framför dockor och smink.

Men givetvis är det upp till var och en att välja vad dom vill bli och vilket "kön" man föredrar i leken. Men jag kan aldrig minnas att min tids 90-tals barn präglades av en så enorm fåfängda. Det var först när man närmade sig tonåren som man började sminka sig, borsta håret istället för att knyta fast det i en boll på huvudet eller tänkte på hur man klädde sig och allt detta gjordes enbart för att man skulle vara som alla andra.

Det var innan man växte upp och insåg att man är starkare om man inte gör och ser ut som alla andra...





Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Nayomi:

jag är också en kill-tjej som gör lite av allt möjligt och så trivs jag bäst :)

2:a kommentar, skriven , av Victoria - Foto och Vardagen:

Vad tycker du om min nya design ? :D

före och efterbilder finns på bloggen ! :)

Hoppas du får en underbar dag :D

3:e kommentar, skriven , av Anonym:

de lär sig av sina bitchiga kompisar också ;)

4:e kommentar, skriven , av saga:

Svar: Tack & desamma. :)

Hoppas allt är bra med dig också.

Kram. :)

5:e kommentar, skriven , av ebba & isabella:

nu finns en ny omgång av dagens blogg uppe :)

6:e kommentar, skriven , av Amanda:

Svar: Joo, det ska jag ha. Jag har ju sportlov nu i veckan så jag ska fara ut med skotern och tolka med min bästa kompis maja..



Hoppas du oxå får en bra tisdag :)

7:e kommentar, skriven , av Victoria - Foto och Vardagen:

tack :D

hur är det idag ? :)

8:e kommentar, skriven , av L I N D A:

allt bra idag? :)

9:e kommentar, skriven , av Jessika:

Delta gärna i dagens blogg. Enkla regler! Skriv att du deltar bara :)

10:e kommentar, skriven , av Ida:

Hej! Jag skriver om min LKG, läs & kommentera gärna!

http://idahtt.blogg.se/category/lkg.html

Undrar du vad LKG är för något? Klicka på länken här ovanför så står det där om du bara bläddrar ner lite! :) Klicka på länken & läs innan ni frågar ngt! :)

Förlåt om du inte vill ha sånt här, men antingen så hade du inga "regler" eller så fattade jag "reglerna" fel :)

11:e kommentar, skriven , av Nayomi:

Sv: haha ja han tyckte de var goda men ganska så stark smak så man tröttna snabbt sa han :)

12:e kommentar, skriven , av carolin:

tack så mycket :) fin grabb är också ett riktigt charmtroll =)

13:e kommentar, skriven , av Nayomi:

Sv: ang de där med längden så ja, jag kom på att det blir varesig bättre eller längre så man får helt enkelt lyfta fram fördelarna man har ;D

14:e kommentar, skriven , av carolin:

jadå bara fint här :) går ju inte att unvika idetta härliga vädret :)



hur är det själv?(:

15:e kommentar, skriven , av Sofie:

Otroligt fin blogg, allt bra idag?

kramar

16:e kommentar, skriven , av Emilia:

Hejhej, såg att du är med på blogg.se listan som en av dom aktiva. Vad kul! :D Förresten, vill du göra ett bloglovin byte? ^^

17:e kommentar, skriven , av Maria - mamma till Liam ☆:

vad snäll du är! jag hoppas det :) känner mig lite stressad inför dopet och allt man behöver tänka på :p



och håller med dig i det du skriver i inlägget!

18:e kommentar, skriven , av therese:

Jag saknar ordet "leka".

När jag var liten använde vi alltid ordet "leka, tillexempel "HEJ! Detta är ... Ska vi leka?". Min syster är 11 år, i den åldern lekte jag som f*n. Frågar man henne idag, då existerar inte ordet "leka". Ordet som används är "va". Dom ska va! inte leka.

LEK FÖR FAN! Att leka är roligt. Att vara barn är roligt.

Kommentera inlägget här :