Att offra och förstöra.

publicerat i Vardag.;
I början av min graviditet fick jag höra kommentarer som, "Du förstör hela din ungdom när du blir gravid så här tidigt", eller "Är du verkligen villig att offra hela din ungdom på ett barn". Jag har aldrig riktigt förstått mig på dessa åsikter, eller kommentarer. Vadå - "förstöra" och "offra"? Vad är det exakt som förstörs när man skaffar barn och vad är det exakt som offras?

Får den 30-åriga "vuxna" mamman höra samma sak? "Du förstör hela din karriär på att skaffa barn". Nej, jag tror inte jag vet en enda mamma i sena tjugo, eller trettioårsåldern som fått höra dessa ord.

Jag har aldrig sett Kevin som någonting som har gjort att jag har förlorat något, eller offrat något speciellt för. Däremot kan jag offra hela mitt liv åt honom - och att känna så för en människa som är ens eget kött och blod känns så jävla underbart.

Istället för att förlora ungdomen så har jag någon som får dela den med mig - och det är någonting som alla inte får.




Är det verkligen någon som tror jag ångrar mitt beslut?

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Maria Nordvall:

sv: tusen tack!! :) puss

2:a kommentar, skriven , av lowi:

Hallå! Jag ville bara tipsa om min nyastartade webbshop där jag säljer tygpåsar med färgglada & häftiga tryck! En tygpåse har man alltid användning av :)



http://www.facebook.com/lowiart

http://lowishopdesigner.spreadshirt.se

3:e kommentar, skriven , av Alva:

sv: Okej :) Jag har precis ätit lite paj och ska snart kolla på tv, själv då? :)

Kram!

4:e kommentar, skriven , av moOa med två O.:

svar: min dag har varit bra! :)



Gud vad söt lill killen är! :)

5:e kommentar, skriven , av elin:

Sv: Okej :) Kramen!

6:e kommentar, skriven , av AvantiLouice | Foto:

Gud vad jag blir trött på folk som säger att man slänger bort sitt liv på saker. Förr i tiden börjades det tidigt. Det viktigaste är väl ändå att man själv mår bra och gör det för att min vill det.

7:e kommentar, skriven , av Ellinor:

sv; ja jo.. lite synd att börja skolan igen efter en veckas lov.. men helgen har varit ganska azum..

din då?

8:e kommentar, skriven , av alice ♥:

Jag har också fått hört så mycket om unga mammor. Om att man inte ska ha barn osv. Jag förstår att man inte bör ha barn då och ska "leva sitt eget liv" osv. Men det är ju precis det du gör. Du lever det liv du vill leva, du ville ju ha ett barn och då är du en av de som vill det och så ska det vara. Klart att du inte ångrar ditt beslut!

9:e kommentar, skriven , av Anaiiswilson:

Gud va stark du är, och jag håller absolut med dig !

Du är en perfekt mamma :)

Kram

10:e kommentar, skriven , av Eva Fatima:

Så sant. Jag var själv ganska ung när jag fick mitt första barn (20 år) Nu är jag en ung mormor :-) Helt underbart! Ångra aldrig att du är en ung mamma med tålamod kvar. Jag (nu 45 år) skulle aldrig vilja vara småbarns mor nu :-)

Nu är det bara att njuta av barnbarn och självklart kunna vara med och stötta mina vuxna barn i deras livsval :-)

11:e kommentar, skriven , av Mim:

Usch, att folk bara har mage till att slänga ut sådant ur ens käft! Jösses o.O

12:e kommentar, skriven , av Tove Åkerlind:

Sv; vad bra!:) Min helg har vart kaos, gråtit och vart arg nästan hela helgen så den har inte vart någe vidare!

13:e kommentar, skriven , av cajsa och beda:

ja eller hur!

14:e kommentar, skriven , av matina:

Allt är bra, själv? Med dig och Kevin? :)

15:e kommentar, skriven , av Camila:

Allt bra sötis?:)

16:e kommentar, skriven , av Emelie:

sv: åh, tack vad glad jag blir!! :D

Måste säga att de var himla söta bilder du har lagt upp! (:

17:e kommentar, skriven , av MIRA:

Riktigt bra skrivet! Håller helt med, fattar inte hur man kan säga något sånt, vadå? det är väl ditt liv liksom!



-Å tusen tack :)

18:e kommentar, skriven , av Fanny:

Är fruktansvärt tveksam till att du ångrat något ! :) Tror inte heller att man förlorar något, möjligen att ens liv ändras men förstörs ? Känns väldigt .. konstigt bara.

19:e kommentar, skriven , av elsi:

sv; så jäkla snyggt ja ;)

20:e kommentar, skriven , av Rebecka:

SV: Tack igen, det är helt klart på grund av såna här värmande kommentarer man vill blogga!

Angående detta inlägg, så kan jag inte hålla med dig mer. Visst, alla har väl sin åsikt man ska få göra det man själv tycker är bra. Tror dessutom att det på ett sätt blir roligare när man är yngre, man har mer förståelse för sitt barn och dess upptåg då, hihi! :)

Kraam!

21:e kommentar, skriven , av Julianne:

Svar: Hihi, aa, han ät väldigt söt. :)

22:e kommentar, skriven , av Maria:

Hej, brukar smyga in å läsa din blogg lite då å då! Det kanske är lätt för mig att säga men bry dig inte så mycket om vad folk tycker, det kommer alltid finnas dom med starka åsikter tyvärr :/ din pojke är så söt! Hoppas allt är bra med dig. /Maria

23:e kommentar, skriven , av Matilda ♥:

svar: jovars, tack det ska jag ! ;)

24:e kommentar, skriven , av tove N.:

Vilken söt liten kille du har! (:



Sv: Tack så mycket!

25:e kommentar, skriven , av Elinaah!:

Vilken fin blogg och vilken fin son du har! =)

26:e kommentar, skriven , av Elinaah!:

Vilken fin blogg och vilken fin son du har! =)

27:e kommentar, skriven , av Tiiza:

sv; ja då tycker jag att du ska ta och göra det.

Skottland och Glasgow är helt underbart. åk på sommaren så slipper du regnet ^^,

eller det mesta av det för det regnar här väldigt mycket. :)



Ps. Aldrig att man kan ångra sina barn.

28:e kommentar, skriven , av FElicia:

SV: :)

Jo det är bara bra själv då?

Kram :)

29:e kommentar, skriven , av Seda:

Tuff brud där! ;)

30:e kommentar, skriven , av theea - http://theeaottosson.blogg.se:

bra skrivit !

31:e kommentar, skriven , av petra-mamma till tvillingar:

herregud, väljer man att skaffa barn så är det ju absolut inget man någonsin ångrar.

Vilka idioter som säger sådant.



Jag fick ofta höra när tvillingarna låg i magen "är du verkligen säker på att du klarar detta själv".

Kunde jag bli jätte irriterad på.

32:e kommentar, skriven , av Viieja:

Hej hej ville bara säga att jag förstår precis vad du menar!! Jag är 22 år gammal och har mycket i mitt bagage, inte mycket som jag själv orsakat men blir ofta drabbad av kommentarer, blickar m.m faktum är att ingen av dom känner mig överhuvud taget då vi flyttade till en liten liten komun på landet. Här är det värst. På affärer och dagis m.m så håll ut å håll huvudet högt, det är ofta mammor som vi, som kommer att vara bästa vän med våra söner tills dom blir gamla själva =)

33:e kommentar, skriven , av Denise 22 - mamma till Kevin 6:

Viieja:



Jag vet precis vad du menar. Jag bor också i en "alla-känner-alla" stad och får ofta blickar och får höra att jag är det stora samtalsämnet hemma hos kompisar och deras föräldrar. Givetvis är det smickrande då dom snackar om hur stark jag är - men samtidigt har jag fått väldigt mycket negativa ord i ansiktet också.



Men som du säger - håll huvudet högt! Det hjälper verkligen. Redan nu är jag och Kevin bästa kompisar, och det hoppas jag att vi kommer vara många år framöver!



Stor kram till dig!

34:e kommentar, skriven , av Rebecka:

SV: ja, helt klart! Man ska vara sig själv och göra det man vill :) det är den rätta vägen :)

35:e kommentar, skriven , av petra:

Riktigt bra inlägg!



Tusen tack för de fina kommentarerna inne hos mig, de värmde ska du veta. Tack! Kram

Kommentera inlägget här :