Språkkunskaper.

publicerat i Denise;
Jag är otroligt intresserad av olika språk och har nog alltid varit. Trots att det är långt från min starka sida att lära mig ett språk flytande (jag räknar inte in engelska bland mina språkkunskaper då det är ett språk man stöter på varje dag). Men som när vi i gymnasiet skulle dra till Barcelona i några dagar på studieresa (läs "fylleresa") så ville jag vara ute i god tid med att lära mig lite nödvändiga fraser. Jag hade nämligen hört att spaniorerna, framför allt de som talade katalanska inte kunde så mycket engelska. För den delen så kan de inte mycket spanska heller utan talar enbart katalanska.
 
Hur som helst, jag övade in ord som
"Hej, mitt namn är...",
"Vad heter du" och
"Jag är xx år"
"Hur hittar/kommer man till..."

Enkla och nödvändiga ord kan man tycka. Men när man övar in det på en lektion i gymnasiet och övar in det med knackig spanska så inser man inte hur detta låter i verkligheten. Man har ju inte direkt någon spanjor att öva sina språkkunskaper med under lektionstid.

Men vi kom till Barcelona i alla fall. Och dagen efter vi först kommit dit så åt vi på en lokal restaurang, typ kvarterskrog, och mannen som ägde stället kom fram till mig och frågade vad jag hette varav jag på otroligt knackig spanska svarar
"Tjugo. Jag är tjugo!" Han börjar skratta, lika så min gymnasielärare som i grund och botten är från Chile och talar flytande spanska. Sedan den dagen har mitt språkintresse tynat bort lite smått...
 
De språk jag läste i skolan var Italienska och Franska. (Franska försökte jag mig på i fyra år, och italienska under ett år i gymnasiet.)
Sen har jag på egen hand försökt mig på Spanska och Polska. Haha. Hur det gick med den saken ska vi inte ens gå in på.
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Carro - Foto:

Hehe hoppas och hoppas jag måste hålla mig vaken annars kan jag se mig om i stjärnorna efter ett nytt jobb! :D Vi har ju vakennatt på vårat jobb så man får lida pin och ta till alla vaken metoder man lärt sig med åren.

Att öppna altandörren och släppa in kall luft gör iallafall mig klarvaken då sitter man där och huttrar en stund, det får liksom inte bli sådär gosigt varmt då blir man trött. Sen så kan man ju dricka kaffe, läsa böcker, se tv, lösa korsord och om det blir riktigt illa får man väl ta till tandpetarna och spärra upp ögonen ;D

2:a kommentar, skriven , av Carro - Foto:

Påtal om språk, haha. När vi gick i mellanstadiet och precis börjat lära oss Engelska i skolan så åkte en utav mina klasskompisar utomlands. Så när dom var utomlands besökte dom en restaurang när dom hade ätit färdigt frågar servitören min klasskompis

Are you finish? och min klasskompis svarar No, no I am Swedish. Hahaha... Jösses det kan jag skratta massor åt även idag!

Svar: HAHAHA! Ja det förstår jag att du skrattar gott åt! :D Fan va kul! :D
Denise

3:e kommentar, skriven , av anna:

Hade vart superkul att kunna många språk. Jag har läst spanska å tecken språk. Kram

Svar: Haha ja jag tycker också att det hade varit kul, i alla fall med ett språk flytande utöver Svenska och Engelska :P Men jag antar att min största talang ligger i något annat :p
Denise

4:e kommentar, skriven , av Anna:

Var med i min Bambino tävling :)

http://annatengelin.blogg.se/2012/november/vinn-en-haklapp-fran-bambino-2.html#comment

Kommentera inlägget här :