Aroniasaft.

publicerat i Denise, Kevin 6 år;
Jag och Kevin gick och plockade aroniabär på vägen till mormor och morfar. Det tog ungefär tio minuter att plocka ett kilo bär, så det var helt klart värt mödan. Sen att jag fick stå och rensa dem i tjugo minuter till var väl sådär. Men min mamma har lovat att tillaga aroniasaft. Det var Kevins klasskompis mamma som stod och plockade bären för några dagar sedan och jag ställde nyfiket frågan; "Vad tusan kan man göra med de bären?" Så när hon svarade att saften blev jättegod så var det inga tvivel kvar - så vi gick iväg och plockade massa bär idag.

Aroniabär har jag sett sedan jag var liten men inte haft vetskap om att man faktiskt kan tillaga dem och göra saker av dem. Så är det så gott med saft eller marmelad som det sägs, så har mina föräldrar ett par buskar på gården där de bor som kommer bli utsatta för rensning i framtiden, haha. Perfekt med saftflaskor i förvaring över vintern. Nästa vecka kommer en summering om hur saften smakar - då den förhoppningsvis är färdig.
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av jolene:

Jag visste inte ens att det fanns bär som hette aronia och verkligen inte att det går att göra saft och marmelad. Känner mig chockad just nu...

Kommentera inlägget här :