Nynäshamn, by night.

publicerat i Vardag.;
Jag går alltid hem när det är stjärnklart ute. Dem enda som stör min väg hem är pizzeriabagarna mitt i centrum. Dem stör mig egentligen inte - dem bara finns där och ställer upp stolarna på borden, skurar lite eller röker sista ciggen för kvällen. Jag går förbi konsum som ligger mitt emot pizzerian. Dem stänger klockan nio - så där är det alltid bäcksvart när jag går min promenad hem. Därefter så går jag i tio minuter till, minst. Hela vägen hem. Jag går förbi pubben vilket oftast håller på att stängas då jag passerar där strax efter tio. Dem enda som brukar vara där inne är stammisarna som sitter och trycker på spelautomaterna eller några gäster som klunkar vin eller öl. Därefter går jag förbi några bekantas hus - tittar alltid in om jag ser några, oftast sitter pappan i huset och knappar på datorn, men honom känner jag inte så det är ingen idé att försöka vinka. Jag går in vid en lekpark och upp på en bro. Nedanför bron ligger campingen. Där är det alltid ett tjugotal husvagnar som står. Endel står bara för ståendet's skull. Andra bor där året runt - endel är entreprinörer till nynäs refining AB. Jag går förbi campingen också. Jag fortsätter förbi dem nybyggda IKEA husen och förbi ungdomsgården. Nu kommer den läskigaste biten hem, trots att jag vet att det inte kommer hända mig någonting. På höger sida ligger Jehovas Vittnen - det stället ger mig rysningar. Och på vänster sida ligger båtuppläggningen, det är det som skrämmer mig. Tänk så lätt man kan gömma sig där bland båtarna. Egentligen är det bara trehundra meter hem, på sin höjd. Men dessa meter känns riktigt långa. Jag har världens längsta uppförsbacke innan jag kan svänga in mot min gård. Oftast springer jag upp för backen om jag inte har någon runt omkring mig. Jag vill trots allt inte verka galen.

Även fast jag kanske är en smula galen, då och då.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Therese:

vilket härligt inlägg att läsa.. =) men usch så läskigt. :(

2:a kommentar, skriven , av Jessica:

entrepenörerna till nynäs bor på nynäs gården, hotellet alltså. Eller i deras egna tillfälliga husbaracker de bygger upp ungefär var fjärde år under stoppet. Att de skulle på vid niksta campingen har jag aldrig hört nått om :s

3:e kommentar, skriven , av Denise.:

Jessica:
Min far arbetar på NRF och vi har en massa bekanta som brukar bo där under sommaren i deras husvagnar! Jag vet inte om dem bor där året runt eller inte. Men på sommaren gör dem (vissa) det! :)

// Denise.

4:e kommentar, skriven , av Jessica:

Min far arbetar också Nynas, han är chef, dock inte i förrådet. Och enligt honom bor de allra flesta av deras entrepenörer på Nynäs gården, men tydligen så kanske några av dem valt bort att bo på hotell för att bo i husvagn, who knows :p

5:e kommentar, skriven , av Denise.:

Jessica:
Ja, jag ska inte säga att jag är hundra på att dem bor där nu! Men det är i alla fall husvagnar med människor i - även nu på vintern! Men det kanske är permanentboende? I don't know! ;P

Har inte du någon blogg man kan besöka? :)

Kommentera inlägget här :