Musiken genom åren.

publicerat i Vardag.;
Jag kom och tänka på en sak och det är hur pass man ändrar sin musikstil efter hur man mår eller hur man är uppväxt. Under min barndom växte jag upp med dansbandsmusik, lite rock 'n' roll och lite klassisk svensk musik som Evert Taube.

1989 kom jag hem från BB jag gallskrek i säkert tjugo minuter innan pappa satte på Jerry Williams, I can jive och jag tystnade direkt. Han är fortfarande en stor favorit hos mig, rockgubben!

1996 fick jag min allra första egna cd-skiva, spicegirls första. Tänk lyckan att få sätta igång den på sterion och lyssna till wanna be, och mama och vad alla låtarna nu hette. Nostalgi på hög nivå! Vi sjöng och dansade mer än gärna till alla låtarna och bestämmde vem som skulle vara vem. Jag fick alltid vara Emma, i wonder why, baby shy!

1998 var det dansband som gällde och mina kompisar och jag ordnade småstjärnorna inne på mitt rum. Där sjöng vi bland annat till Kicki Danielsson, Pernilla Whalgren, Nick Borgen, Carola, Lazze Stefanz och många fler. Vi hade helt enkelt kommit in i dansbandsåldern!

2003 lyssnade jag enbart på Nine inch Nails och Johnny Cash, tillsammans med en blandning av Ebba Grön, Hel och Ultima Thule. Man kan nog säga att jag låg inne i en stor svacka av mitt liv och kände mig mest depprimerad. Och jag kan inte tipsa om att musiken gör en gladare, tvärt om...

2004 så lyssnade jag bara på disneymusik tillsammans med alla mina vänner och i nynäshamn så höll vi ett hjärtligt försök i att ha allsång var vi än gick, med Hakkuna Matata, och I en värld full av liv. Dock så uppskattades inte detta riktigt av alla människor klockan halv tolv, halv ett och ibland halv två vissa nätter. Carola tillbaka in i mitt liv från en kort period från dansbandsåren. Min cd-spelare bytte plats med min MP3 och konstant gick jag med två proppar i öronen och var allmänt frånvarande. Gessle, och Cajsa-Stina spelades också väldigt mycket då jag under sommaren hade sett dem på allsången. Celine Dion var också mycket populär under den här tiden.

2005 så var det mycket ballader i alla former som tänkas kan. Allt från Andrea Boccelli till Carola spelades stup i ett...

2006 var året då barnmusiken kom tillbaka. Gessles, son of a pluber hade också nötts ut och var på god väg att byta plats med "jag hamrar och spikar" och "imse vimse spindel".

2007, "du är min man" var ytterst svår att missa detta året tillsammans med Jazon Mraz, "Im yours" och Rihanna's "umbrella".

Nu mera så blandar jag musiken istället för att fästa mig vid en och samma musiksmak. Jag anser att lite av varje får man ut mer av - än mycket av lite...

Här har ni mina musikår.

Kommentera inlägget här :