Blivande förälder.

publicerat i Vill du bli ung förälder, klicka här!;
Lite tips som du bör ha i baktanke då du planerar att bli gravid som ung. Eller om du är ung och detta är oplanerat.

Börja med att besluta dig för att behålla eller göra abort.
Det beslut du gör är avgörande för de nästa tipsen jag har att bjuda på.

Tänk på hur du ska klara dig.
Ska dina föräldrar försörja dig och barnet tills du är färdigutbildad/hittat ett jobb? Ska du gå på socialbidrag? Ska du jobba och hur ska du ha möjlighet att jobba med ett spädbarn? Ska du bo ensam med barnet eller med barnets pappa? Är du ensam om att ta beslutet om att behålla barnet eller är ni två om det?

Finns det tillräkligt med stöd och hjälp.
Stödjer din familj, pojkvän, vänner och bekanta dig i ditt beslut? Får du ärva saker till barnet eller ska du köpa allt från grunden själv? Har du ekonomiska möjligheter till ditt beslut?

Hur ser framtiden ut.
Gör en plan på vad du har för mål. Ta studenten? Försöka hitta jobb? Vara mammaledig?
Resa? (det är möjligt att resa med barn) Att ha framtidsplaner är otroligt viktigt och att klara av målen är viktigare. Så börja med kortsiktiga mål så att du känner att du klarar av det.

Risken är stor att du kommer känna dig ensam.

Det kommer inte spela någon roll hur många vänner du har omkring dig. Dina vänner kommer sluta bjuda dig på fester för att du hela tiden tackar nej - dom kommer aldrig förstå din situation fullt ut förrän den dagen dom själva siitter i samma situation.

Var aldrig rädd för att be om hjälp.
Även äldre mammor behöver hjälp ibland - det gör dig inte till en sämre mamma.
Troligtvis blir du istället en bättre mamma och får mer energi.



Mina kortsiktiga mål.

Gå ett halvår i gymnasiet för att känna på hur mammalivet och studentlivet går ihop.
När jag kände att det faktiskt fungerade så fortsatte jag gå i gymnasiet.

Skaffa en utbildning. Den sjätte juni tjugohundranio så blev jag utbildad kock/kallskänka/servitris och gick ut med schyssta betyg från Nynäshamns gymnasium.

Flytta till en egen lägenhet. När jag var femton så flyttade jag ihop med Kevins pappa. Vi bodde tillsammans i tre år innan det tog slut och mitt mål då var att jag skulle hitta en egen lägenhet. Svårigheten låg i att jag gick i gymnasiet och att jag inte hade någon egen inkomst. Mina underbara föräldrar gick som borgenärer och samma sommar fick jag en egen lägenhet.

Skaffa ett jobb. Arbete har jag aldrig haft svårt för att få. Har man ett jobb är det jättelätt att få fler. Har du ett jobb så är du otroligt eftertraktad på arbetsmarknaden. Därför ska man alltid söka nya arbeten samtidigt som man jobbar. Detta bevisar att du är intresserad av att arbeta, plus att arbetsgivaren ser att du är aktiv på arbetsmarknaden.

Tillåta mig själv att träffa vänner.
När jag fick Kevin så stängde jag in mig. Jag blev tillslut socialt handikappad och fungerade inte i sociala sammanhang. Men tillslut, speciellt när jag bodde ensam - så såg jag till att jag träffade mina vänner. Det började med att jag tog hem tjejkompisar i klassen på middag och när jag kände att jag kunde hänga med dem privat så började jag söka mig nya kontakter över internet som jag började träffa irl. Sociala nätverk som Familjeliv, och blogg.se har gett mig möjlighet att träffa massa nya vänner från bland annat min egna hemstad.






Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av louise:

Dagens blogg är upp nu, gå in kolla om du blev vinnare. Vann du inte denna veckan så är det bara att vara med igen, så kanske det blir din tur nästa gång om du spamma bäst än andra.



http://laakinoiise.blogg.se/2012/february/dagens-blogg-262.html#comment



Vann du? Så kan du var med igen och då kanske du vinner igen om du bäst på att spamma.

Kommentera inlägget här :