Lär dig koppla av

publicerat i Vardag.;
Som stressad, mamma, sambo, "hemmafru", ansvarstagare, och den som ständigt ska hålla koll på saker och ting så kan det bli ganska mycket information i huvdet. Minst två gånger i veckan försöker jag koppla av på olika sätt.
Här är mina bästa tips.

Ta ett bad.
Med mig i badkaret brukar jag ha min minilaptop som spelar alla möjliga lugna låtar för mig. Allt från Kelvin Kline till Jill Johnsson och Hello Saferide. Bubblor och ljus är bara ett plus om man kan få in det. Och bäst av allt, det är dina minuter - ensam.

Ta en kort resa. Ett miljöombyte är viktigt för den psykiska hälsan. Att se samma människor, samma väggar och samma tv-program på din lediga tid börjar sakta men säkert tära på ditt psyke. Byt miljö och lär känna nytt folk. Även om det bara är en kort resa till nästa tågstation, så so be it - det finns säkert folk, vägar och saker där du aldrig tidigare sett eller tänkt på.

Läs en bok. Att byta ut sina egna problem mot någon annans är också avkopplande. Men försök undvika stressiga böcker. Mitt bästa boktips är böcker skrivna av Stefan Einhorn. Man får en stor känsla av "Feel-good" när man läser dem och ser mänskligheten på ett annat sätt.

Skriv av dig. Att skriva är en form av terapi. Du kanske inte känner dig så avkopplad just för stunden när du skriver. Men när du skrivit klart och läser igenom dina tankar / åsikter / livshändelser så kommer du känna ett lugn efteråt. Allt finns nedskrivet. Bara att läsa när du känner att du behöver hitta dig själv igen.

Fotografera någon du gillar. Alla olika typer av estetisk verksamhet är avkopplande när jag tänker efter. Du blir lugn av pianospelande fingrar som lätt rör sig över pianots svarta och vita tangenter, av att teckna, rita och måla, av att höra klicket - efter att du fångat någon du tycker om på bild. Hitta det som passar dig bäst.

Och... lär dig koppla av.


Just Press Relax.



Kommentera inlägget här :