Han, hon och hen.

publicerat i Bilder;
Det här med könsneutralitet har blivit en viktig fråga i vårt allt för könsindelade land. Det är viktigt att låta killar leka med barbie, eller i alla fall ha valet att välja. Och det är viktigt att styra in flickor på bilar eller bara låta dem ha möjligheten att leka med det. Jag har turen att jag har blivit tillsammans med en man som har en dotter sedan tidigare. Därför finns detta urval av leksaker hemma hos oss, och tro't eller ej. Men Kevin leker med barbiedockor också och tycker det är jätteroligt att kliva in i en fantasifamilj.

Det har kommit ett nytt ord eftersom neutralitet blivit accepterat. Ordet är hen.
Ordet används när det inte är nödvändigt att beskriva personen utan bara händelsen exempelvis på arbetet.
"Hen lekte jätteduktigt med bilar idag."
Och jag har hört flera olika förskolor använda sig av ordet hen.
Detta ord är alltså ingen förkortning av henne, utan är ett könsneutralt ord som kan beskriva både han och hon.

Bra eller dåligt?
Vad är din syn på saken.


Hen använder sig av en rosa tröja, fast hen är en han.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Addie Hero:

re; ja verkligen galet skönt! :D Och att jobba och tjäna lite pengar är ju aldrig fel haha! ;)

2:a kommentar, skriven , av Melissa - Livet i ett Fängelse!:

skulle en förskola börja säga hen till min unge så skulle dom få sig en bra utställning. Har jag en dotter så heter det hon för hon är en tjej, har jag en son heter det han för han är pojke. varför är de fult att vara det man är helt plötligt, var stolt över det kön man är eller har även om du som person inte är ett kön så har du ju ändå ett.

Nej jag blir bara irriterad på sånt nonsens

3:e kommentar, skriven , av jennifer - en simpel blogg.:

Har du en halvtimme över? Gå då in på min blogg och kolla på videon jag har lagt upp. Det är en video som rör alla och ju fler som ser det ju större skillnad gör vi. Tillsammans kan vi göra världen bättre!

4:e kommentar, skriven , av Isabelle-Ung mamma:

SV: :) Ehm, jag hoppas på ljusbrunt! :D

5:e kommentar, skriven , av Victoria - Foto och Vardagen:

vilket är ditt favoritdjur ? :)

hoppas du får en underbar dag!

6:e kommentar, skriven , av jessica:

ja jag får tänka så :) annars blir det lååånng väntan :) och tur att man glömmer bort allt det jobbiga sen. :))

7:e kommentar, skriven , av Bella:

Söt Bild!

8:e kommentar, skriven , av Isacs Mamma:

Ååååå det vore fint till min prins:)runt 15 skall de nog vara klart kika gärna in då:)

9:e kommentar, skriven , av Althea:

Melissa - Att va stolt över könet man föddes till är väl ungefär lika stor bedrift som att lyckas födas med fingrar - grattis!



När man inte vet pronomet (dvs han eller hon) på den man talar om är hen en skitbra lösning! Hur kan ett pronomen vara upprörande? Ungefär som att bli upprörd över att bli kallad för Person eller Du.

10:e kommentar, skriven , av SV: Aurora - 29 mars:

Handen...? Haha vart ligger det?..



Jag tycker att hen är har blivit ett väldigt intressant ämne i dagens samhälle, och det borde komma fler debatter om det!

11:e kommentar, skriven , av Bellezza:

Vilken fin blogg du har! Jag har själv precis bytt tillbaka till blogg.se och har väldigt många besökare så undrar om du är intresserad av ett blogglänk byte?

12:e kommentar, skriven , av Isabelle-Ung mamma:

SV: Ja det hoppas jag med! :D

Jasså? Ja men nu till sommaren vill man ha lite ljusare :)

13:e kommentar, skriven , av Bella:

Ingen fara :)

14:e kommentar, skriven , av Bella:

Jodå, helt okej!

Lite trött nu bara, skolan tar så hårt på en :/

Hur är det med dig? :)

15:e kommentar, skriven , av jenny:

åh tack så mycket, vad glad jag blir =)

underbar blogg, och söt son du har ! kram

16:e kommentar, skriven , av Fanny:

Har inga problem med Hen, tkr snarare att det är bra. Använder man hon och han lär man barn tidigare att det är en stark skillnad mellan kvinnor och män. Man skapar en slags "vi, dem" känsla. Använder man hen blir det inte samma grej. Sedan stormar folk i ilska att vi har två kön, ja men samtidigt ska man väl inte definera folk beroende på kön? Först och främst är vi väl ändå Människor elr har jag misstolkat det?

17:e kommentar, skriven , av linda - en vimsig mamma:

jag tycker dte är bra at killar och tjejer får välja själva vilka färger dom vill bära på sig och vilka slags saker dom vill leka med, men att kalla barn för HEN är inte OK ..kram

18:e kommentar, skriven , av Maja:

Sv; Ja det hade jag kanske gjort, haha. Gick skärmen av eller vad var det som hände? :)

19:e kommentar, skriven , av Fia:

Härlig blogg och härlig grabb du har! :)

20:e kommentar, skriven , av Melissa - Livet i ett Fängelse!:

Svar:

Ja i de sammanhangen tycker jag ju det är riktigt bra också, de håller jag helt med dig om.

Finns ju förskolor som är väldigt inriktade på att inte sätta kön på något, böcker, läroplaner allt är inriktade på neutral könslöst det ger mig kalla kårar.

Tanken är väl god att alla ska vara lika värda men samtidigt, är man tjej så är man, varför dölja det.



Och ja jag är glad jag föddes med fem fingrar, en vän till mig hade inte den lyckan och min egna dotter föddes med ett öra bara så jag är mäktigt stolt över varenda lilla kroppsdel som föddes normalt med även mitt kön då de finns tvåkönade.

21:e kommentar, skriven , av ALICE:

sv; Tack så hemskt mycket! Hoppas allt är bra, kram.

22:e kommentar, skriven , av Melissa - Livet i ett Fängelse!:

Svar:

Haha jo helt sant. Sådana som dina man väljer de ska gå i också. Som liksom låter barnen själva ta åt sig av de dom vill men ändå respekterar dom för den dom är.



De utvecklas ju bra mycket bättre då som en egen person än att få saker intrycka för deras föräldrar anser att si eller så är rätt

23:e kommentar, skriven , av I:

Jag tycker att det är fint att vi äntligen har en möjlighet att se bortom de stereotypa könsrollerna.

24:e kommentar, skriven , av Helene:

Det klart att barn ska veta vad de är för kön för det kommer ju alltid finnas skillnader mellan könen. Och troligtvis kommer det aldrig bli gemensamma omklädningsrum på skolorna i framtiden heller så varför dra in ett könsneutralt ord som hen? Jag tycker ordet "hen" förknippas med en hon, men det kanske bara är jag som tycker det?



Visst självklart ska barn kunna leka med vad de vill oavsett om det är barbies eller bilar eller lego oavsett kön men det är ju framförallt upp till barnet själv vad han/hon vill leka med.



Sedan så är det upp till föräldrarna också hur dom ser på saken, hur dom har fostrat sina barn från början och framförallt vad de vill klä sina barn i.



Men jag tror att det kommer bli värre mobbning om man väljer att en kille börjar gå med klänningar och kjolar. För vi vet ju alla hur det är med mobbning det spelar ju egentligen ingen roll vad det gäller, sticker man ut minsta lilla så är ju risken större att man blir utsatt.



Kanske inte riktigt folk som tänker så men jag gör i alla fall det, men som sagt ett barn ska veta om de är en tjej eller en kille oavsett om de ska dra in ordet hen i samhället eller ej.

25:e kommentar, skriven , av susanne:

Men jag tror att det kommer bli gemensamma omklädningsrum på skolor,på badhus,på idrottshallar osv Var för skulle det inte vara det Det finns i tyskland redan Inte överallt men nästan.Och numera finns officiellt inte pojknamn och flicknamn utan bara namn.Att barn sen ska få välja kläder eller leksaker tycker jag dom ska men som individer då inte utifrån sitt kön

Kommentera inlägget här :