Till er som inte tror att godhet finns i världen.

publicerat i Värt att tänka på.;
Idag när jag och en nära vän/arbetskollega gick hem från arbetet ser vi båda i ögonvrån en person som sitter på knä. Först tror jag att detta är ett barn och tänkte gå vidare. Men ju närmare vi kom desto mer insåg jag att det var en äldre person som satt där. Tillslut småsprang vi fram för att se hur det var med personen.

När jag kom fram blödde personen ur näsan, ur pannan och ur munnen, blodet droppade ner på glasögon och plastpåsen och asfalten. Min vän tog fram sin mobiltelefon och ringde SOS alarm. Jag sprang in i affären som låg intill och hämtade papper och försökte torka bort det värsta. Min fråga är: Hur många har sett denna person och gått obemärkt förbi? För personen satt där i alla fall en stund innan vi kom. H*n var visserligen påverkad av alkohol men hindrar det oss från att vara medmänniskor? Vi befann oss på en folktät plats med en mataffär tätt intill. Hur svårt är det att ta två minuter av sin dyrbara tid att kolla till en person som sitter på knä, oförmögen att röra sig och troligtvis oförmögen att tala pg.a en regäl smäll i ansiktet?

Vi stod intill denna person fram till dess att ambulansen kom och tog över.
Men tänk va viktigt - kanske inte just då, men förhoppningsvis i framtiden för denna person.
För Vi brydde oss.

Till er som tror att godhet inte finns i världen...
det är vi som är godheten, det är vi som skapar godheten.
Det är upp till dig att setill att ge godheten ett ansikte.

♥ Ta hand om er!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av maria:

Jag hade stannat! jag har hjälpt en gammal tant som bara föll ihop, fick skälla ut SOS som först inte ville skicka en ambulans, en annan gång en full gubbe som ramla på cykeln med ansiktet rakt i asfalten



tycker att det är tragiskt att inte fler människor hjälper!

2:a kommentar, skriven , av Josefin & Moa:

bra skrivet!

Btw, Fin blogg! :D

3:e kommentar, skriven , av Linnéa Lindell:

Hejhej! :)

Just nu är det en ny design uppe på bloggen, kommentera gärna vad du tycker i detta inlägget - http://lindellofsweden.blogg.se/2012/march/ny-designat-1.html#comment



kraam / L'

4:e kommentar, skriven , av Annika - drömmen om 11 barn:

Vad sägs om ett bloglovinbyte? Lägg till mig isf och skriv en kommentar med vilket nummer du blev - så lägger jag till dig direkt :)

Kommentera inlägget här :