Datorer i skolan

publicerat i Kevin 6 år, Skola;
På Kevins skola har dem fått en ny inlärningsmetod för barnen att lära sig läsa och skriva. Det handlar om att använda sig av datorer. Och detta är första gången som sexåringarna blir introducerade för dessa verktyg under skoltid. Själva inlärandet eller metoden kallas för tragetonmetoden.

Idag finns det ju datorer och denna typ av teknik var man än vänder sig. En treåring sitter med sina föräldrars telefoner och spelar ett spel, även yngre åldrar hittar utan problem fram till bolibompas hemsida för att kolla in klipp på datorn. Kevin var väl två eller strax efter två när han för första genom min förstasida på internet (google) kunde söka sig fram genom att skriva SVT i sökrutan och på så sätt hitta till bolibompas hemsida.

Men jag är lite kluven i frågan om huruvida jag tycker det är bra att låta en sexåring lära sig genom en dator. Jag menar, det är inte det att jag är emot datorn, alls. Men skolan är ändå en liten fristad från datorn och tv-spel i den åldern han befinner sig i just nu. Och de har annars obegränsad tillgång till dator, mobil och tv-spel, vem eller var dem än befinner sig.

Men som sagt, barnen uppskattar denna inlärningsmetod och funkar den så ska inte jag sitta här och vara negativ, även fast jag tycker det är oroväckande för barnen att använda sig av bärbara datorer i den här åldern.
 

Kommentera inlägget här :