Radband.

publicerat i Denise, Kevin 6 år;
Vi har en man här i stan, jag vet inte om han är katolik eller ortodox troende, men troende är han i alla fall - och går runt med ett radband var han än befinner sig. Han är äldre och otroligt trevlig, även fast han spyr ut sig saker som man inte förstår på hans språk när man börjar starta en konversation med honom. Svenska kan han, han vill bara inte använda sig av det.

Hur som helst så såg vi denna man idag påväg hem från skolan. Han gick som vanligt med en käpp i ena handen och radbandet i andra och "mumlade" på någon Ave-Maria bön.

Kevin: "Mamma, vad gör han egentligen".
Jag: "Han ber böner!"
Kevin: "Vadå böner, äter man inte bara det?"
Jag: "Eh... jo... men, men."
Kevin: "Han kanske måste be någon om att få äta bönorna då?"
Jag: "Äsch, vi får kolla på google när vi kommer hem Kevin"

Så jag har försökt få fram lite information om vad och varför dem ber och till vem. Den lilla informationen jag fått fram är att de ber en bön för varje pärla på radbandet och att de gör detta flera gånger om dagen vid specifika tider. Detta är istället för att be mot Mecka som andra gör i en moské, vad jag förstått.

Undrar om en sexåring verkligen kan ta emot denna typ av information.
Det kanske bara är lättare att säga att han ber till Gud.
Ja, så får det bli. Gud it is.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Emma:

Hej! Jag har just nu veckans blogg som ska lottas ut ikväll klockan 0:00 så sista chansen att vara med! missa inte :D

Direktlänk; http://tomson.blogg.se/2012/october/veckans-blogg.html#comment

Har även något så kallat "Veckans fråga" där man blir länkad om man svarar rätt! :D

Direktlänk; http://tomson.blogg.se/2012/october/the-daily-quiz.html#comment
Kram

2:a kommentar, skriven , av Elin Nygård:

Jag fick ett sånt av en föredetta katolsk pojkvän. Så på den tiden visste jag vad varje liten pärla betydde. Inte längre. Haha

Kommentera inlägget här :