Äpplen, Nypon och Aronia.

publicerat i Denise, Mat;
Min aroniasaft är äntligen klar. I morgon ska jag promenera till mamma och pappa och smaka hur den smakar. Är jättenyfiken på hur den blev. Min mamma som är proffs på att göra saft är den enda som kan få den att smaka gott med säkerhet. Så smakar den inte gott i morgon så kan ingen få den att smaka gott!

Jag berättar i morgon hur den smakar och om det är värt besväret med att plocka bären. Min mamma sa något om att det luktade lite som blåbär under kokningen. Då kan det ju inte bli dåligt.

Förresten har jag gett upp hoppet om att göra nyponsoppa då jag antagligen var för sent ute med att plocka dem. Alla nypon var nämligen övermogna och nästan mjuka i skalet, och så vitt jag fick fram så ska de vara lagom mjuka och inte "slemmigt mjuka" som jag upplevde dem idag. Men tre kilo äpplen fick vi ihop i alla fall, jag och Kevin. Så i morgon ska jag göra äppelmos och så ska vi göra äppelpaj. Smaskigt!

Kommentera inlägget här :