Tankar om barnvagn och närhet.

publicerat i Denise, Gravid;
Tänkte ta upp det här med barnvagn.

I ärlighetens namn är jag inget stort fan av barnvagnar, alls. Jag har tänkt mig att bära barnet nära mig den här graviditeten i någon form av bärsjal. Mest för att det är bevisat att barn i Afrika gråter betydligt mycket mindre än barn i europa. Och vad kan detta bero på? Jo - i första hand har det att göra med att barnen konstant blir burna intill en trygg kropp, antingen en förälder eller en familjemedlem från det att de föds till det att de blir "mogna" att släppa taget om mamman. Så jag tror på närhet framför distans.

Samma sak gäller givetvis vid läggdags. För min del med Kevin hade jag inte så mycket att välja på - då personalen redan på BB la Kevin intill mig inlindad i filtar och förklarade att Kevin skulle vara mer trygg där än i plastlådan som de förväntar sig att föräldrarna lägger sina barn i. Så Kevin sov hos mig varje dag från det att han var nyfödd tills dess att han var ungefär tre. Och det märks tydligt på Kevin att han är bekväm med att sova ensam idag, så länge som alla gossedjur får dela plats med honom i sängen så klart. 
 
Man ser första barnet som en "försökskanin". Men jag ser även det andra barnet som en försökskanin för att underlätta det både för mig och för barnet. Så det så.
 


 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av anna :

håller med, tror absolut att det e bättre att bära dom tätt intill kroppen. hade en bärsjal till Joey men har tyvärr inte använt den då han hade kolik och skrek hela tiden så det vart så jobbigt att linda in honom, det var lättare att bara bära honom

Kommentera inlägget här :