Det här med att vårda sitt språk.

publicerat i Kevin 6 år;
Jag som har ett stort barn tänker ganska ofta på vad jag säger och hur jag säger det. Visst hoppar det grodor ur munnen på mig i form av svordomar men Kevin själv har bara satt en svordom i sin mun en enda gång i sitt liv. Andra vuxna ord är jag också otroligt mån om att han inte ska få reda på, det känns som att de kommer få reda på alla vuxna fula ord tids nog i alla fall. Men idag på barnkanalen så tog UR över sändningen under ett program. Då kom ordet hora - inte bara en utan fem gånger under bara någon minut.

Givetvis är Kevin nyfiken av sig och undrar vad det betyder och frågar om man verkligen får säga det ordet...
Jag blev så frustrerad över vad jag hört att jag valde att skicka ett mail över facebook som förhoppningsvis skickas vidare till någon ansvarig angående sändningarna på SVT.

Hallå.

Jag lämnade min son fra
mför barnkanalen samtidigt som jag stod och lagade mat nu i eftermiddag, samtidigt som jag lyssnar på TV:n med ett halvt öra. Till min förvåning hör jag ord som "Hora", inte bara en utan fem gånger under bara några minuter och min sexåriga son blir givetvis fundersam kring vad ordet betyder. När jag går till TV:n ser jag att UR har tagit över barnkanalens sändning och det är ett program om medeltiden... ni kanske får börja se över vad det är för program och framförallt språk som sänds under UR's sändningstid, framför allt på barnkanalen då jag inte tror att min son var ensam om att titta på detta program. Han var som sagt lyckligt ovetandes om ordet "Hora" innan denna sändning.

// Språkmedveten mamma.
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Sandra:

Lea är likadan, svär aldrig och vi är väldigt medvetna(speciellt jag) om att inte svära här hemma! Usch det låter ju helt hemskt att sådana program visas på Barnkanalen! Jättebra att du mailade till de. Fin bloggen har blivit förresten! <3

2:a kommentar, skriven , av Sandra:

Inte acceptabelt! Du gör helt rätt i att skriva till dom. Barn ska kunna titta på just, BARN-kanalen utan att föräldrar ska oroa sig över att dom ska få svordomar och liknande saker.

Vad fint du fixat bloggen förresten! :) Jättefint! :)

Kram!

3:e kommentar, skriven , av Johanna - Mamma till Lilly, född i v.35:

Du gjorde helt rätt som skrev åt dom. Har också reagerat på språket som använder, har två yngre systrar som är nio och elva och jag hör när dom ser tv att det förekommer mer än ett "vuxenord".

Kommentera inlägget här :