Svar från Ur's programchef.

publicerat i Värt att tänka på.;
Ger mig själv en facepalm och suckar över deras inkompetenta svar.
Fick ett svar igår från UR's programchef och är så otroligt besviken över hennes svar att jag inte ens orkar svara henne med ett mail.

"Hej Denise!

Jag är ansvarig utgivare för programmet Ahmed i Medeltiden. Du hade synpunkter på programmet och vi är alltid tacksamma för tittares åsikter, både bra och dåliga.

Jag förstår att du reagerade på att ordet hora dök upp. Vi har dock gjort bedömningen att det fanns ett tydligt pedagogiskt syfte och att exemplet belyser något viktigt. Det visar på en klar koppling mellan nutid och medeltid. Redan då användes ordet hora som ett skällsord och för att kränka. Vi ansåg att programmet hade en tydligt sammanhang och historisk kontext. Det är en dramatisering där vi också lyfter fram att det inte är ett ord som är lämpligt att använda. Berättarrösten säger, Elsaby Nyman döms den 14 augusti 1478 i Stockholm till att sitta i stupstock för att vittnen har har hört Per Skinnares hustru Katrin, kallas för hora. Att kalla någon för hora eller något annat elakt anses som ett väldigt allvarligt brott i medeltidens Sverige.Så används ordet i programmet.

Jag hoppas att detta ger dig en tydligare bild. Du är annars välkommen att återkomma med frågor!

Med vänlig hälsning"

 

 

 

Jag ser flera brister i detta mail. För det första så var klockan runt fem på eftermiddagen när programmet sändes. Många barn som inte ska höra detta ord sitter framför TV:n och hör ordet Hora upprepande gånger, betydligt fler gånger än vad Ami nämner i hennes mail då personer utanför dramasketchen tillbaka i "modern" tid också nämner ordet Hora flera gånger. Som nummer två så var Kevin inte så intresserad av resten av programmet annat än att diskutera det fula ordet med mig som han hört i programmet, så han brydde sig inte om att höra deras långdragna förklaring med vuxna ord som han ändå inte förstår sig på. Så det var helt enkelt upp till mig som förälder att diskutera detta ord med min son som jag anser är alldeles för ung för att ens höra talas om det "yrket"...

Kommentera inlägget här :